BPM mina damer och herrar.

Sitter mest och lusläser nätet just nu om BPM (Business Process Manager). Om du hade frågat mig för bara några år sedan
om det var någonting som jag skulle kunna tycka vara intressant så hade jag förmodligen skrattat.

Men ämnet är otroligt spännande. Kanske för att det innefattar så många element av ett företags avsikter och hur det sköts.

Med BPM får man möjligheten att kunna skapa ett direkt flöde mellan kund och leverantör. Dessutom så har du full kontroll över företagets viktigaste processer. Tanken med BPM som gör den så intressant är att du tar en process ASIS (as it is) och ritar upp hur den ser ut i ett verktyg (som Metastorm till exempel), sen förbättrar man tills man är nöjd. Och om processen ändrar form så fortsätter man att arkitektera den tills man är nöjd osv. Ett otroligt kreativt sätt att se på processer om du frågar mig.

Amerikanska företag som är börsnoterade har enligt lag ett SOX krav på sig. Och BPM stödjer detta genom att uppfylla dom krav som ställs för hur en process skall hanteras.

Som sagt. Ni märker nog hur spännande jag tycker att det här är.
Numera åker jag på mina möten supertaggad och nyfiken över hur varje företag hanterar sina processer.

Om ni vill ha mer info så finns jag som KAM på företaget DevCode. Vi har även en hemsida ni kan besöka.

hugs
d


Kommentarer
Postat av: Marcus

Inte bara rolig utan även klok som en bok... Gillart! :)

2009-08-12 @ 23:31:45
Postat av: Linda

Tji fick jag som levt i tron att BPM bara var betas per minute.. :)

2009-08-13 @ 12:17:47
URL: http://sonnvik.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0