Lejon som i Lejonhjärta..

Jag har köpt nästan och förmodligen alla Astrid Lindgrens böcker till min dotter Astrid.
I dag frågade henne ifall vi skulle läsa något nytt. Bröderna Lejonhjärta. Jag älskade den här boken själv som barn.
Men jag läser in helt andra saker idag när jag nu låg i sängen med Astrid. Förstod inte som barn hur fint Astrid Lindgren gjorde ett barnsdödsdom till en saga. För att ge tröst åt det hopplösa öde som lilla skorpan stod inför. Han vet att han ska dö.
Eller ska bli död som Astrid kallar det. Hans storebror älskar honom mer än allt annat och målar upp en sagovärld som han skall få komma till. Detta är första kapitlet och jag höll på att börja gråta. En sekund tänkte jag att det kanske var för brutalt för en fyra och ett halftåring men sen kände jag att jag inte kan trolla bort det som är verkligheten för många barn som är cancersjuka och så. Vem skulle bäst kunna presentera verklighetens inte så "docksöta" vrår (ibland) bäst om inte Astrid Lindgren. På samma sätt som hon förklarade för mig när jag var barn.

Hon har alltid varit en av mina största idoler. Titta bara på hur hon gör pippi långstrump (som är en föräldrarlös ensam outsider och barn) till världens starkaste tjej. Är det inte fantastiskt? Hon tog alltid parti för dom svaga och gjorde dom till hjältar..
Hon ville alltid finnas där för barnen. Jag har döpt min lilla tjej till Astrid efter henne och det är jag så stolt över..

Nu är Astrd bara fyra och ett halvt och det är möjligt att när jag tar upp boken och skall fortsätta med kapitell två i morgon att hon tycker att det är för lite blider i den eller så men idag så var hon helt förtrollad och jag hoppas jag får läsa hela boken för och med henne och uppleva den igen fast med en vuxen individs ögon för det är uppenbart att den håller för det också.

hugs

d

Kommentarer
Postat av: johan

JA dilba , om det va något som Astrid L kunde så va det att få ner sagor på print. Att på vackert behagligt sätt prata om döden , skilsmässor , ensamhet mm,

Det skulle finnas fleer som astrid , keep on reading.

R.I.P A.L

Annars , poker planer eller skivplaner för framtoden? Skall man få nå nytt att lyssna på ??

KRam J ( oj va sa jag , äsch bjur på den )

2009-01-28 @ 03:32:21
Postat av: Sandrah

Det är det som är så fantastiskt med hennes böcker, att man blir lika tagen av dem oavsett om man är barn eller vuxen. Det kommer aldrig finnas en författare med sådan magi igen! Vilken människa! Det är skandal att hon aldrig fick Nobelpriset i litteratur. Än....

/Sandrah

2009-01-28 @ 11:20:09
URL: http://mylifeandme.blogg.se/
Postat av: Roziie

Astrid Lindgren och hennes böcker kommer förevigt finnas med mig. Förhoppningsvis kommer jag läsa de för mina barn och de kommer i sin tur läsa böckerna för sina barn..

Jag är snart 22 år gammal men jag blir lika glad nu som när jag var barn över att se hennes böcker på biblioteket eller hennes filmer på TV.



För övrigt så måste jag säga att jag älskar Every Little Thing. Jag och min kusin stod och sjöng den i veckan på stan :)

2009-01-29 @ 12:11:52
URL: http://roziiie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0