Esbjörn och Jag (Outside My Window)

Jag var med i ett SVT program för några år sedan, Kobra var det. Dom ringde mig och frågade ifall jag ville skriva en låt tillsammans med någon
samtidigt som dom skulle spela in hela den kreativa processen. Jag tackade ja under dom förutsättningarna att vi skulle hittan någon som jag vädigt gärna ville skriva med. Dom frågade ifall jag ville skriva med Esbjörn svensson och jag svarade blixtsnabbt att det var en toppenide´. Vi har träffats sporadiskt under många år ibland i samband med spelningar (där vi har spelat ihop) eller på samma scen. Världens finaste människa. Vi har alltid klickat och harmonin har innfunnit sig.

Vi träffades i SVT´s studio och började skriva. Det var enkelt och renodlad musikalitet. Han spelade något och jag visste vad han tänkte och tvärtom. Sen satt vi och bara förfinade hela vägen. Det hela resulterade i en låt som heter Outside My Window.
Jag har pratat med honom till och från sen dess och vi har konstaterat att vi MÅSTE spela in den. Eftersom den gick rakt in i hjärtat på oss båda.

När jag läste att han hade drunknat var det som om någon ryckte hjärtat ur kroppen på mig. Så konstigt. Så overkligt. Jag beslöt mig på något barnsligt sätt att det inte har hänt. Jag har fortfarande hans nummer i min telefonbok. Eftersom vi aldrig träffades dagligen så jag mig själv rätten att inte acceptera detta. Däremot så beklagar jag sorgen för hans nära och kära.
Så orättvist. Så vidrigt. En så fantastisk människa. Pappa och familjefar.

Rent musikaliskt var han ett geni. Hans känsla för musik var ett med hela hans väsen. Det var uppenbart att musiken älskade honom och den förlust som världen gjorde när han gick bort är lika stor som när Jan Johansson eller Jeff Buckly dog. Men hans musik lever vidare. Lyssna på Dodge The Dodo bland annat.
Här nedanför klistrar jag in texten till Outside My Window som vi skrev (och som jag kommer att spela in någon dag). Just nu betyder dom orden extra mycket dessutom..
Jag ska sjunga den för oss Esbjörn och du ska finnas hos mig då underbara begåvade vän och kollega..


Outside My Window

Where did you go driving?
What did you seek?
When will you go back finding
That I´m what you need

I can´t belive..

Outside my window
Falling.... leafs
Outside my window
Calling.. (baby please)

Outside my window, outside my window
insight
red-lights turn green

Baby come and find me
How do you feel
Why did you go driving
so far from me?

It´s so surreal..

Outside my window
Falling.... leafs
Outside my window
Calling.. (baby please)

Outside my window, outside my window
insight
red-lights turn green

Kommentarer
Postat av: Mathilda B

Jättefin blogg! ;)



Titta gärna in i min blogg, har just nu en frågestund som håller på i ett tag till ;)

2009-01-20 @ 19:05:25
Postat av: angelica

kul att du har en blogg på blogg.se :)

måste säga vilken fin header du har

2009-01-20 @ 19:12:04
URL: http://snultan.blogg.se/
Postat av: johan

Den vill jag höra med musik till.

R.I.P Esbjörn

2009-01-21 @ 04:33:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0