Liv utanför Schlagerfestivalen?

Det finns knappast något liv utanför shlagerfestivalen i musiksverige idag. Det är ni lyssnare som bestämmer!
Formatet för en Schlager är väldigt snäv rent musikaliskt. Det finns en charm med det, men dessvärre har det inte bara en charm utan tvångstankar också.
Ingen musik producerad i Sverige har någon som helst chans om det inte passar in i Schlagerformatet om du vill släppa det under vår och ända fram till sommaren. Det styr i sin tur också livescenen. Efterom dom släpper festivalens alla hits och hårdpluggar dom ända fram till sommarturneerna. Vill ni verkligen ha det så här är min fråga?
Vi anpassar oss så gott vi kan till rådande omständigheter och försöker hitta alternativa vägar,eller låtar som vi kan stå för i ett schlagersammanhang, men är det inte roligare att få musik med fria tyglar? Musik som aldrig kopplade in hjärnan i processen? Som talade fritt och lät själen andas?
Musik som jag älskar.. David Grey, Alison Krauss, Imogen Heap.. Bill Withers.. osv.. försök tryck in dom i Schlagerfestivalen om du kan..

kram
d


Kommentarer
Postat av: Linda

Nääj, så här vill vi inte ha det! Jag är inte emot melodifestivalen som ju är ett supersmart (och kul) forum för artister och låtskrivare att synas och höras av en ofantlig publik.

Men nåt är snett när hela musik-Sverige kretsar kring Melodifestivalens musik vår/sommar och sen kring Idol på hösten...



Nya duktiga förmågor får det svårare att komma fram, speciellt om de inte är extremt kommersiella. Kvalitetsmusiken når inte fram till radio (om man inte redan har ett extremt inarbetat namn och även då är det svårt)...







2008-11-13 @ 17:05:48
URL: http://songbirdie.blogg.se/
Postat av: Ola

Sitter på flygplats i Brüssel med en Kenny G-CD som hakat upp sej skrålandes i högtalarna mellan utropen. Nu har j hört samma otäcka sopransax-räka i snart 20min. Kom tillbaks Ingemar Nordströms "Sax-Party 17", ALLT e förlåtet!



Belgisk choklad-kram

2008-11-14 @ 14:49:48
Postat av: zii

Melodivadå?

Jag är sån där hårdrockarjävel, enda gången i modern tid jag brytt mig om att rösta, eller för den delen följa melodifestivalen med intresse, var när pudlarna var med. Hårdrock i melodifestivalen??? Wow... Men mtp vilka som vann det året, så låg det väl i tiden.



Egentligen slank jag in här för att se om Dilba hade någon som helst åsikt om Evergreys lilla hyss att göra cover på "I'm sorry". Hittade ingen sådan info på övriga nätet... och inte här heller, tydligen. Attans!

2008-11-14 @ 15:01:20
Postat av: Linda

Bilden med papegojan jag tjatat om syns liiite på en bild i senaste blogginlägget. Sjukt stolt över att ha målat ramen i guld alldeles själv. Känns dock lite termosvarning att jag fortfarande har den där bilden på väggen ;)

Postat av: Pär

"knappast något liv utanför shlagerfestivalen", köper jag inte för ett ögonlock. Musiklivet frodas hur mycket som helst utanför denna. Förmodligen mer än någonsin. Känner inte någon som springer omkring och lyssnar på "schlagers" i sina lurar.

2008-11-15 @ 17:56:16
URL: http://meadowmusic.se/blog
Postat av: dilba

Jag vet förmodligen inte vad jag pratar om.. säkert inte alla musiker, artister och folk på skivbolag som jag känner och jobbar med dagligen..

Kent, Lasse Winnerbäck, Robyn, Per Gessle är dom jag kan komma på, på rak arm som gör bra omsättning.. annars.. tja. allt annat är på något sätt förknippat med SF eller Idol.. Som också är ett fenomen mer än solosattsning på en artist eller band..

Som sagt, det finns med det är löjligt få..



d

2008-11-15 @ 18:57:04
Postat av: Pär

Ja som du definierar musikliv så betyder det att det är väldigt få artister som gör betydande intäkter på enstaka albumsläpp på CD, och ja, då stämmer det säkert. Frågan är om det är så himla stor skillnad från förr?

2008-11-16 @ 12:37:19
URL: http://meadowmusic.se
Postat av: Anonym

Det du - Pär - gör på Meadow är hedervärt & allt det där. Förstår om du tycker att musiklivet frodas mer än någonsin. Såg att massvis med kreativa människors alster har samlats på Meadows sidor & j hittade enbart bland dina snälla recensioner både gamla vänner & låtar j själv varit med att spela in. Faktum kvarstår dock att ingen av dem kan ge sej ut på turné med sitt eget material & inte spelas de på radio/TV.

Som D säger så äger MF hela radio/TV-våren & delar upp turné-sommaren i paketlösningar som Radio Rix, Diggiloo, Raphsody in "Rock" o.s.v. Icke-schlagerns motsvarighet heter kalas-turnén. Resten får trängas på festivalscener. Den musikaliska likriktningen måste vara smärtsamt uppenbar även för det mest inbitna Bobby Ljunggren-fan. När j släppte plattor & turnérade för 15-20 år sedan var vi faktiskt ganska många i div. olika genrer som kunde leva på det & enbart det. Skillnaden är tyvärr himla stor från förr...

2008-11-16 @ 20:36:17
Postat av: Pär

Jo, jag håller fullständigt med dig Dilba om likriktningen i de traditionella kanalerna, och också att den har blivit alltmer likriktad under åren. Samtidigt får traditionell enkelriktad marknadsföring och mainstreamkanaler allt mindre inflytande över människors val av musik. Och det är fullt möjligt för den enskilde artisten att bygga en karriär som spänner över en lång tid genom att bygga upp en trogen lyssnarskara, om man lär sig att behärska de nya möjligheter som finns.

Vår lilla blogg är bara en liten del i det hela, men om man tar den som exempel så exponeras artisterna direkt varje vecka för ett par tusen besökare direkt på bloggen, andra bloggare kollar in och förmedlar vidare i sina bloggar och när våra engelskspråkiga presentationer går upp på portalerna Hype Machine och Elbo.ws så exponeras de för ca 1.5 miljoner musikintresserade människor från hela världen varje vecka. Och det är bara en av möjligheterna.

Tack för diskussionen, mycket trevligt :-)

2008-11-16 @ 21:10:18
URL: http://meadowmusic.se/blog
Postat av: Ola

F'låt Pär, d et var jag - Ola som skrev. Glömde skriva under bara. Det j säger får stå för mej. Om Dilba tycker precis som j vet j inte lol

2008-11-16 @ 21:29:02
Postat av: Pär

He he, ja hej Ola, trevligt att prata med dig också :-)

2008-11-16 @ 22:22:54
URL: http://meadowmusic.se/blog
Postat av: zii

Förmodligen är det väl så att "lyckas" innebär olika saker beroende på vilken musikalisk och/eller musikindustriell sfär man befinner sig i. Så länge man bara snackar om de gamla vedertagna sätten så stämmer säkert det som Dilba säger till stor del... men det är nya tider nu.



Om ens definition av "att lyckas" inte nödvändigvis har med stora etablerade skivbolag att göra, med skivsläpp och promotion av dessa, så tror jag att man nu har oerhört mycket större chans att lyckas via alternativa kanaler (internet), än man någonsin haft förr. Youtube, MySpace, bloggar etc etc.



Visst, även "bruset" ökar, man får kämpa för att synas.. däremot kämpar man om sin publik direkt, istället för om skivbolagens gunst. När man väl hittat sitt vinnande koncept är det snarare skivbolagen som får slåss om artistens gunst istället...



Schlagerfestivalen är bara ett jippo i högen nuförtiden.



Lite lösa funderingar rätt ur hjärnan och ner i tangentbordet, så allt kanske inte hänger ihop helt perfekt... :P

2008-11-17 @ 15:10:21
Postat av: dilba

Olika åsikter är bra, och det är det som tar framtiden ett steg frammåt. Jag har jobbat med, och jobbar med musik, heltid i över 14 år. Det går bra, men det är inte så svårt att oservera att liveinstrument som stråkar och störra arrangemang av det slaget kostar på tok för mycket för en normal inspelningsbudget idag. Med andra ord, pengar finns inte om just det projektet kan garanterad vissa andra kostnadslättnader, som marknadsföring via SF eller Idol.. osv.

När jag menade musik som får tala fritt, så menade jag musik som kräver en budget för att inspelas. Vem som helst kan dra ihop en låt i burken, men vissa typer av arr och kompositioner kostar lite mer. Och förr var det lättare att få ihop pengar till detta...

2008-11-17 @ 18:43:53
Postat av: AndersH

Som gammal schlagernörd, men utan insikt i musikbranschens villkor, var detta intressant att läsa. Jag tycker ju att festivalen har blivit bredare, men den verkar oerhört styrd av SVT och några stora bolag. Förr i världen kunde ju någon ny okänd stjärna dyka upp - det känns som om det är samma gäng nu år efter år.

Musik som får "tala fritt" har väl alltid varit svårare att slå igenom med, eller? Är själv aktiv inom gospelmusiken och den räknas väl knappast som speciellt kommersiellt gångbar och får väldigt lite utrymme i TV och radio i förhållande till hur många gospelsångare och gospelälskare det finns i Sverige. Det finns ett antal skickliga gospelmusiker och artister i landet som inte är allmänt kända, men som är oerhört duktiga, även med internationella mått mätt.

2008-12-03 @ 18:29:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0