konst med enda syfte att provocera

Jag pratade med min granne om konst som har ett enda budskap och det är att provocera.
Personligen så tycker jag att det är dålig konst. Om ditt enda budskap är att provocera så anser jag att
det bara är ett billigt trick för att få självuppfyllande bekräftelse på en reaktion.

För många år sedan så var den en Norsk konstnär som hade en utställning. Utställningen var en mängd foton på
barn obehagligt avklädda, dom såg extremt obekväma ut och vad avsikten med utställningen var, mer än att provocera
vet ingen. Det kändes som pedofilbilder. Så vad var avsikten? Provocera var det enda positiva som alla kunde komma på.
Men är det verkligen positivt? Vad menade han? Att världen är en sån fin och timid plats att folk bör upplysas?
Snälla någon, vi vet redan om allt detta och tycker att detta är vidrigt i så fall. Eller känner konstnären att pedofili är ett så tabubelagt ämne att det måste upp till ytan? Knappast va?

Mer troligt är ju att konstnären visste att vi upprörs av ämnet och därför ställer ut bilderna i syfte att få bära ansikte på en känsla som majoriteten av människor mår dåligt av och därför få en billig bekräftelse och reaktion. Men någon ny tanke eller revolutionerande upptäckt fanns inte med i agendan. Det var bara sedvanlig konst med syfte att provocera. Det är vad jag tror i alla fall. Eftersom det var så det uppfattades. Och hade han något annat syfte eller budskap så misslyckades han totalt i så fall.

Själv gick jag dit och målade en penis på väggen där och då menar jag.. att jag också är konstnär. Mitt syfte är att provocera tillbaka.. ;-)

d


Kommentarer
Postat av: Frugan

Heja med snorren... hahahahaha!! helt rätt

2009-04-10 @ 23:21:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0