Är detta möjligt?

Vilken Söndag!! Min vecka har ju varit underbar och som Alex i Madagaskar sa.. can´t top it!
Men det gick visst det.

Vi hade en lugn och skön förmiddag och sen vid lunch kom Yamilla med lilla ljuvliga Elijha. Söt som få.
Han uppskattade mina skämt också :-) Skrattade nästan hela tiden.

Sen pratade jag med Kristofer som berättade att han skulle ut och plocka svamp. Då föreslog jag att han skulle
ta med Astrid ut. Och det tyckte vi båda var en bra ide´. Tills Kristofer var på väg och Astrid fick säga sitt i allt.
Nej, hon ville vara hemma med mig. Jag som älskar att plocka svamp försökte övertala mitt barn att åka.
Tills jag kom på att.. vänta VI åker så klart.

Sagt och gjort. Smörgåsar, kaffe.. och kexchocklad efteråt..
Jag har några hemliga svampställen och vi åkte till ett av dom eftersom "timingen" borde vara perfekt för gul-röd trumpetsvamp. Och mycket riktigt. Man var tvungen att tänka på vart man ställde fötterna.

Astrid snavade omkring men var exalterad och det duggade lite fram och till men hon var tapper min lilla tjej.

En riktigt märklig sak som hände som jag ser som en gåta som jag måste lösa var att.. för några år sedan så stod jag på samma ställe och plockade svamp. Då kom en man och en kvinna med vackert knall-rött hår ridandes på häst.
Vi var ju verkligen MITT i skogen och det är verkligen inget ställe man förväntar sig träffa någon på och då självfallet inte ridandes på häst. Då när det hände så klev dom av och vi började prata. Mannen berättade att han var väldigt förtjust i min systers bok Stamtavlor som han precis hade läst ut.

Han frågade mig en del om min familj och min mormor Muxadez. Och vid ett senare tillfälle när jag höll en föreläsning så tog jag upp den incidenten eftersom den berörde mig på ett djupare plan.

I dag där i skogen.. från ingenstans. Kommer samme man (Olle som jag nu vet att han heter).
Det är första gången jag är där i år och det var länge sedan jag var där sist så något säger mig att det är ett tecken av något slag.
Vi pratade och Astrid klappade och fick sitta på hästen. Jag är glad att jag fick träffa dom igen.
Sen gick vi tillbaka, när vi hade plockat så det räckte för oss (har blivit ganska bra på att bara plocka så mycket som jag orkar rensa) och lite till, och fikade.

Sen hemma rensade jag min svamp medans Astrid badade..

Här är lite bilder..



Titta mamma vilken fin svamp.









Olle i skogen..








Vackra snälla hästen.










Ögonfröjd och höjstfröjd och livskvalitet.










Fika efteråt.. pippuipp och bibbuibb.. (så kallade Astrid sin pappa när hon precis började prata och sig själv).



Ett litet märkligt fynd dock.. Jag hittade en art av gul-röd trumpetsvamp som jag aldrig har sett förut :-)
Jag har alla Pelle Holmbergs böcker och jag har aldrig sett denna.
Min första tanke var att den kanske var angripen (av parasiter) och att den såg annorlunda ut av den anledningen,
men den mådde hur bra som helst och det växte två stycken bredvid varandra. Så vacker för en svampintresserad person.  Förutom att den var krusig på ovansidan så såg den för övrigt ut som en vanlig röd-gul trumpetsvamp.

Om någon av er har koll, hojta till.





Tack för en underbar söndag.


hugs


d



Kommentarer
Postat av: Julia Persson

Hej

Vi är fyra tjejer från John Bauer Gymnasiet i Sundsvall, som har startat ett UF företag sedan ett år tillbaka. Vi bestämde oss då för att göra en kokbok med temat ”kändis recept”. Vi ska i år utveckla boken genom att kontakta fler kändisar och göra den ännu bättre.

Vi ser gärna att du är en av dem som kommer vara med i kokboken.

Om du väljer att vara medverka i vår kokbok kommer du att få två A5 sidor, en om information om dig och en sida med din favorit mat samt recept.

Så nu är vår fråga till dig, vad är din favorit maträtt? Om du har tid över får du gärna skicka ett recept, men om du inte har det nöjer vi oss med en maträtt.

Vi måste också ha en bild på dig som vi kan ha med i boken.

Vi hoppas att du kan och vill ställa upp.

Svara gärna innan den torsdag den 8 oktober 2009.

[email protected]



Tack på förhand!

Julia Persson, Amanda Norin, Maria Nääs & Caroline Larsson

Amina UF



2009-09-14 @ 09:36:05
Postat av: dilba

Hej Amina. Under dom femton år som jag jobbat som artist så tror jag att jag har fått runt 10 förfrågningar om att komma med recept till nya kokböcker. Jag har redan medverkat i några stycken men känner just nu att jag inte har tid och prioritet att lägga på den här typen av projekt. Jag är dock oerhört smickrad att ni tänkte på mig och önskar er lycka till med boken.

Kokböcker är underbart.



kramar

dilba

2009-09-14 @ 09:45:31
Postat av: Linda

Mmmm vad smarr med svamp!! Och klart att det är ett sorts tecken.. Den där Olle ska du lära känna av någon anledning!

2009-09-15 @ 01:45:30
URL: http://sonnvik.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0