Kommunalt.

Jag köpte SL´s månadskort. På tåget idag tänkte jag på att det är mest invandrare från världens alla hörn på mina ressträckor. Hur det är fördelat med etnisk bakgrund är ganska uppenbar beroende på vilka tåg man åker på.
Jag känner mig hemma överallt dock :)

Lite som på gården när jag var barn. Vi hade vänner som var ifrån Chile, Bolivia, Korea, Sverige (så klart) och många andra länder. Mycket invandrare med andra ord.

Våra gårdslekar blev väldigt fantasifulla minst sagt. Kommer ihåg en lite udda lek som vi brukade leka med en rysk väninna som hette Maria. Det gick ut på att vi tog bröd hem i från och lådsades att det var svältens bröd. Låter det konstigt? Jo jag förstår det. Men det var ju nämligen så att den som inte åt detta sista bröd var dömd att dö.

Sen lådsades vi.. ta den du min kära syster. Nej du.. nej du osv. Och självfallet stor dramatik när den som inte skulle äta den dog och allt det där.

Andra minnen var när jag var och hälsade hemma hos Maria och hennes familj. Hennes pappa drack RIKTIGA teblad.
På den tiden fattade man ju inte vad det var. Men jag kommer ihåg dom stora bladen han silade flertalet ggr.
Hon hade två tvillingbröder. Arthoro och Fedja. Söta små rackare. Sen lärde hon oss (mig och min lillasyster) att sjunga en rysk folkvisa som ett rinnande vatten. Nej, vi hade ingen aning om vad någonting betydde.
Och jag kan den faktiskt än idag ;)

hugs
d

Kommentarer
Postat av: Frugan

Det gick ett par tvillingbröder i min klass i Uppsala som hette så!! :-0

2010-03-10 @ 10:15:55
Postat av: dilba

Men LÅL.. måste vara dom ju :)



d

2010-03-10 @ 15:46:03
Postat av: Linda

Ja, det är klart. Efternamn på C har de. Vi bodde nästan grannar så vi hängde massor på fritiden i högstadiet. Sjukt. Ödet har lattjat med dig och mig på vägen höhöö...

2010-03-10 @ 18:56:38
URL: http://sonnvik.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0