Varför..

bloggar man egentligen?

Jag har alltid skrivit oavsett om det varit poesi eller musik eller bloggar för att jag tror att det finns andra där ute
som känner, lever, tänker och andas som jag. Ett liv är långt och fyllt med både glädje och sorgeämnen.
Jag tror ju att när jag skriver vad jag känner och tänker så finns det minst en person där ute som kan identifiera sig med det och kanske upplever att jag sätter ord på något som dom själva upplever.

Jag har dock inga behov av måla upp en fasad. Vad skulle det göra för nytta? Då kan man ju lika gärna låta bli att blogga. Dock kan jag uppleva det som att dom ljusare tonerna i livet gör sig bättre i bloggform än mörkret. Ni vill helst läsa något som lyfter er vardag. Medans i kompositionsform gör mörkret sig bäst i mitt tycke. Då kommer tonerna till sin rätt på ett helt annat sätt. I ordväg blir det mest gnälligt och tunt.

Men tycker jag i så fall att bloggformatet är tillräckligt intressant? Jag börjar överväga att det faktiskt inte är det.
Det var mest en rolig grej i början som jag ville utforska. Borde snart gått ett år sen jag startade och jag funderar på att lägga ner när det har gått ett år. Då kan jag med gott samvete säga att jag faktiskt prövade.

När jag komponerar så utelämnar jag oerhört mycket, men jag gör det enbart på mina villkor. Sen får lyssnaren avgöra om dom gillar det eller inte. Jag lägger mig liksom inte i det. Men i bloggform så kan man omöjligt vara lika ärlig utan att få märkliga kommentarer ibland. Självfallet kommer en massa underbara kommentarer också och jag tar dom orden till mitt hjärta och det lyfter vissa regnigare dagar.

Ni som bloggar.. hur känner ni? Varför bloggar ni? Nyfiken :)

kram
d

Kommentarer
Postat av: Annika

Började blogga för att jag inte längre orkade skriva dagbok & sen har det mer eller mindre blivit som ett gift...

Skriver för min egen skull & vill nån läsa så är det okej...har inget att dölja...

Gillar din blogg så fortsätt...du finns med på min sida under Bloggar jag läser =)

KRAM Annika*

2010-02-24 @ 03:44:17
URL: http://angelstar.blogg.se/
Postat av: dilba

Hej Annika..

Fin blogg har du också :)

Tack för ditt svar. Om jag ska fortsätta blogga i längden så måste jag hitta en bättre anledning än den jag har idag. Tack igen för dom uppmuntrande orden.

kram

d

2010-02-24 @ 21:42:21
Postat av: Marcus

I min vanliga bloggs ingress så skriver jag så här:

"Om man slår upp ordet 'logg' i en ordbok, får man fram: "mätanordning för sjöfarkosters fart och tillryggalagd distans." Om man söker på loggbok, får man bl.a. fram ordet dagbok - anteckningar om författarens inre utveckling. Detta är loggen för mitt liv."

Det är lite så jag tänker, att jag ska försöka loggföra mitt liv och min inre utveckling. För att jag själv ska kunna gå tillbaka för att se hur mitt liv och tankar utvecklas. Dokumentation.

Jag tror dock att man måste skriva för sig själv och inte för andra, då blir det ärligt. Men som Annika skriver; om någon annan läser och får nya tankar och perspektiv, så finns det ett stort värde även där.

/Marcus

2010-02-26 @ 10:24:14
URL: http://b-logoflife.blogspot.com
Postat av: dilba

Dagbok asså? Jo det verkar vara varför dom flesta skriver. Kul att ni delar med er och släpper in oss. .

Jag uppskattar det verkligen dom gånger jag kommer på att surfa runt och läsa bloggar.



Kanske borde jag göra det oftare?

kram

d

2010-02-26 @ 17:05:30
Postat av: Sofie

Gillar din blogg skarpt och hoppas att du fortsätter med den.

Jag bloggar nog mest för att hålla ordning på mej själv och skriva av mej lite ord.. (vilket inte händer jätte ofta)

Ibland lägger jag in bilder, för att få kommentarer och visa dem för läsarna..



Kram

2010-02-27 @ 14:30:32
URL: http://citrusgodis.blogg.se/
Postat av: Anja

Hej!



Jag bloggar för att jag vill dela med mig av diverse tankar, känslor, upplevelser mm. Eller bara för att jag vill få ur mig en del tankar =)

2010-02-27 @ 19:02:05
URL: http://nosferatina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0