Att älska och bli älskad..

Att våga älska och bli älskad är en av livets svåraste uppgifter. Att bli förälskad är en enkel sak. Ett varmt hjärta kan bli lite förälskad varje dag i allt möjligt. En personlighet, en vy, ett ögonblick en gata, en soldnedgång, ett leende.

Men att älska på riktigt, på djupet med allt vad det innebär. Att klara av att älska sig igenom förälskelser som tar sig igenom rosa moln in i ett vardagsljus kräver och frestar på. Sen förlåtelse, förlåtandet av besvikelser, förväntingar som inte matchade sanningen. Sidor hos den andra som man inte såg i början. Förmågan att kunna ta sig vidare handlar mycket om att våga förlåta sig själv i många anvseenden. Men det är svårt.

När man väl har lärt sig att acceptera sina egna brister, ska man kunna älska sig själv med dom, och sedan kunna ta sig igenom och göra det samma med den partner man sedan väljer.

Vissa tänker och analyserar inte så mycket som jag gör. Kanske klarar dom sånt bättre just därför. Jag vet inte om det är en svaghet eller tillgång. Förmodligen båda och oftast är det så. Det är nästan aldrig bara ett svar man ska klura ut, det är flera olika svar som i kombination kräver tid och energi. Sedan jag var barn har jag tänkt och analyserat och sen skrivit, musik och texter. Mycket, massor. Det har gjort mycket för min egen personliga utveckling.

Men som dom säger, man förälskar sig i motsatsen. Och i mitt fall har det oftast varit så. Det är svår matte.

Enligt våra kurdiska traditioner sätter vi kärleken högst. Inget är större än kärleken. Vi älskar med hela våra väsen. Hur svår den än är, tror vi på den. Vi har många gamla och nya passionerade historier som går från mun till mun och unga älsande par som inte fått gifta sig med varandra, som har rymt och orsakat stora släktfejder, liv och blod som spillts på grund av den stora kärleken.

Inget är gudomligare än kärleken. Min mormor och morfar var passionerat förälskade hela livet. Hon var en temperamentfull liten kvinna med mycket känslor i omlopp. Med hennes hennafärgade röda hår och händer.. så minns jag henne. Jag minns hur hon grät av glädje när vi kom till byn på semester när jag var liten, Hon tackade Allah för att han hade fört hennes barn tillbaka till henne. Hon kramade kromen på framsidan av bussen och grät.. hon var lycklig. Lika passionerat förbarmade hon samma buss sen, och Allah när vi skulle åka. Hon svor som en borstspindel. Jag minns att hon ibland så svor så fula harranger att min morfar blev högröd och fnissande lämnade rummet. Världens starkaste kvinna i mina ögon. Han var lugnet, tryggheten, värmen. .

Min mamma sa något klokt till mig gällande dom och deras förhållande för några år sedan.
Hon sa att i ett förhålande så ska det vara två personer som tillför bra saker till förhållandet. Inte bara en. Man ska vara två om uppvaktningen. Supporta varandra genom svåra tider.

Men i vårt samhälle där var man är sig själv närmast krävs det en gemensam tro och övertygelse. Vi flyr så lätt. Springer åt var sitt håll när det går trögt eller inte passar. Vi tänker att det inte funkar ganska snabbt och tror att det finns någon som är mer ämnade för oss. Tro fattas oss.

Själv är jag kluven, jag har min kurdiska bakgrund, värderingar som jag fått där ifrån. Och jag är också Svensk. Lever i ett flyktigt klimat. Ibland känner jag mig som en alien med min passionerade inställning till kärleken. Jag framstår som intensiv och "för mycket av allt". Jag försöker tona ner, men det klär mig illa. En kostym som jag har svårt att fylla. Innerst inne så vill jag ju tro, och känna att någon annan tror lika mycket som jag själv.

Varför skriver jag detta? Jo för att jag innerst inne tror att jag inte är ensam om dessa känslor. Kanske är ni fler där ute som känner som jag gör.

Kärleken är svår men den är störst, större än allt annat.


dilba

Kommentarer
Postat av: sångfågel

Så sant. Kärlek är inte alltid enkelt och bekvämt. Kärlek kräver omvårdnad. Tid. Prioritering. Som en blomma som skall hållas vid liv.

2013-12-19 @ 15:14:08
Postat av: Sten Ottosson

Inte ett uns av förstelning eller maskering - smärta, lust och liv.

2013-12-19 @ 15:54:01
URL: http://jourdepierre.blogg.se
Postat av: Anonym

Känner igen mig helt! Hoppas det är ok att jag delar det här, så fantastiskt bra skrivet!

Svar: Det går fint :) tack
dilba

2013-12-19 @ 23:09:51
Postat av: Alexander

Väldigt bra skrivet, och du är verkligen inte ensam om att ha de tankarna.
Låter väldigt underbart att kärleken är så stark och något man verkligen håller nära i Kurdistan.
Något jag imponerats över när jag rest är kärleken till sina föräldrar, eller äldre i allmänhet, att man verkligen dyrkar dem. Så upplevde jag det när jag reste i Asien, och ibland känns der som vi i Sverige knuffar alla äldre åt sidan. Nåväl.

Svar: Jag tror att dom som förlorar mest på att inte ta tillvara våra äldres livserfarenhet och visdomar runt relationer är vi själva. Ju mer vi kan ta till oss det dom vet och kan, desto närmare är vi pånyttfödelse och visdom samtidigt. Det är vad jag tror. kram
dilba

2014-01-06 @ 23:09:42
Postat av: Danne

Håller med sångågeln ovan. Men om allt var enkelt, hur skulle man värdera det då? Förälskelse är en sak. Riktig kärlek en helt annan...

Annars då? Gått under jorden Dilba?

Svar: Danne, om kärleken vore enklare så hade man haft en massa energi till att göra andra bra saker i stället och lösa andra problem ;)Annars är det bra. Jag gillar mitt nya jobb massor och kan få leva och andas i lugn och ro.. Hoppas att livet är gott mot dig.
dilba

2014-02-27 @ 13:49:46
Postat av: R.P

Ja en mycket fin öppen utlämnade text och något som jag själv funderat på ...OFTA speciellt som jag har otroligt svårt att lita på folk eller vissa människor vilka ja jag vet inte riktigt det blir mer en känsla.
Det är väll så att man "passar ihop" bättre med vissa sorters människor än andra? Ibland tror jag att de där kinesiska zodiac grejerna stämmer...flummigt javisst men i alla fall..
Viktigast i en "samhörighet" är att man som du/din mamma säger är att man supportrar varandra..har man kommit dit så har jag inget problem med att vara utlämnade om mina innersta tankar.
Det kanske är det som är nyckeln?....att stanna upp leva i nuet och hänge sig?
För att ta till någon "pokerterm" gå all in.. poker är jag dålig på och kanske tillit? Men total ärlighet och lite kämpa-anda från båda parter kan nog få till en bra pott/liv?
Så Mr R (jag) man kanske ska stanna upp ..andas och börja leva livet?

Tack Dilba för ett fint inlägg i vardagen.

Svar: Tack för ditt intressanta och eftertänsamma svar. kramar dilba
dilba

2014-04-20 @ 21:42:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0